To jeden z projektów strategii odpowiedzialnego biznesu mBanku. W ramach przedsięwzięcia, sprzedaliśmy klasyczne dzieła sztuki, by zbudować niezwykłą kolekcję współczesnego polskiego malarstwa. Dzięki temu aktywizujemy polski rynek sztuki, który staje się dla wschodzących polskich twórców bardziej otwarty.
Nie możemy Ci pokazać wideo na stronie bez Twojej zgody na ciasteczka analityczne i marketingowe. Wynika to z ograniczeń technicznych. Zmień zgodę w Ustawieniach cookie lub obejrzyj film bezpośrednio na Youtube.
Pierwsza kolekcja była tworzona w latach 90., kiedy kupowało się przede wszystkim polskie malarstwo klasyczne. Uznaliśmy, że nasze zbiory powinny odzwierciedlać wartości i charakter marki mBanku. Szczególnie, że jesteśmy instytucją młodego pokolenia – wyjaśnia Cezary Stypułkowski, prezes mBanku.
Spodziewamy się, że w przyszłości kolekcja mBanku znów posłuży jako pomost dla kolejnego pokolenia twórców, a fundusz „m jak malarstwo” będzie działał na zasadzie wspierającego młodych artystów perpetuum mobile.
Tworzymy kolekcję złożoną z prac najciekawszych i najbardziej obiecujących młodych polskich artystów. Komisja odpowiedzialna za zakupy kieruje się zarówno kryteriami artystycznymi, jak i perspektywami wzrostu wartości wybranych dzieł w przyszłości. Do kolekcji wybieramy dzieła malarskie wykonane w różnych technikach (stąd nazwa programu). Mogą być to pojedyncze prace konkretnych twórców, jak i ich większe zbiory.
Monika Falkus / Nie tylko psy nie lubią zostawać same w domu / fragment pracy
Wyboru dzieł w imieniu mBanku dokonuje komisja pod przewodnictwem Piotra Sarzyńskiego. W jej skład wchodzą wybitni przedstawiciele środowisk związanych z rynkiem sztuki najnowszej oraz reprezentantka fundatora:
doktor sztuki, artystka wizualna, autorka wystaw indywidualnych, uczestniczka pokazów zbiorowych w kraju i za granicą. Jej prace znajdują się w prestiżowych kolekcjach prywatnych i publicznych. Pracuje na stanowisku adiunkta na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie.
historyk sztuki, od 25 lat mieszka w Nowy Jorku, gdzie obronił doktorat w CUNY Graduate Center. Wykłada historię sztuki w The Cooper Union for the Advancement of Science and Art, gościnnie również na Yale i MIT. Regularnie współpracuje z „Artforum”, prestiżowym, światowym tytułem poświęconym sztuce. Jest przewodniczącym amerykańskiej sekcji AICA (Association Internationale des Critiques d'Art) – Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki, i wiceprzewodniczącym AICA International.
ekspert rynku sztuki, szef portalu artinfo.pl, wiodącego serwisu informacyjnego na temat sztuki i antyków w Polsce.
historyk sztuki. W latach 2016-2023 związana z domem aukcyjnym Desa Unicum, gdzie prowadziła Dział Projektów Specjalnych. Aktualnie manager zarządzający w muzeum Villa La Fleur.
ekspert sztuki współczesnej i zawodowy doradca rynku sztuki. Zajmuje się tworzeniem prywatnych i firmowych kolekcji dzieł.
krytyk i popularyzator sztuki, od 35 lat dziennikarz tygodnika „Polityka”. Autor kilku książek poświęconych kulturze, w tym pierwszego w Polsce „Przewodnika po rynku malarstwa”, juror konkursów dla młodych twórców „Najlepsze dyplomy” oraz „Postawy”.
krytyk i historyk sztuki, kurator, autor i redaktor katalogów wystaw i książek o sztuce. Adiunkt w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego, członek Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki AICA.
Krzysztof Gil / Trzecie życzenie / fragment pracy